The insurance sector constitutes an important area of the Grand Duchy's financial sector.

Communément, l’assurance renvoie à un ensemble de produits dont la finalité est de couvrir financièrement un risque. Concrètement, l’assuré contracte une police d’assurance auprès d’une compagnie d’assurances. Cette police précise les risques couverts, définit exactement les garanties et pose les conditions de l’engagement de l’assurance. En échange, l’assuré paie régulièrement une prime, dont le prix dépend de la nature du risque, de l’intensité du risque dans le contexte précis de l’assuré, du niveau de la franchise et des garanties souscrites. Les primes perçues par les organismes d’assurance, accrédités par le Commissariat aux Assurances, sont mutualisées et gérées de façon que la société d’assurance puisse réaliser les garanties auprès de ses assurés et verser les indemnisations ou rentes d’assurance vie prévues. La mutualisation des risques se traduit par la mutualisation des primes, fondement de la solvabilité de toute compagnie d’assurances. 

One of the pillars of the financial sector

The activity of insurance companies in the Grand Duchy is divided into three segments: insurance other than life assurance, life assurance, and reinsurance. Each segment has its own characteristics and experiences different stages of development because of the specific nature of the activity and the evolution of the regulatory framework.


The Grand Duchy in a key player in the life assurance sector on a pan-European scale by virtue of implementation of the freedom to provide services. The Luxembourg insurance market is strongly influenced by these products, which require a specific legal and financial architecture. Life assurance policies are extremely flexible, and differ from bank investments.


As for the other financial sectors, legal and regulatory aspects form an important element, particularly with the transposition into Luxembourg law of the European Insurance Distribution Directive (IDD), which aims to protect the client and requires insurers to respond to the client's more demanding need for information.


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